Wiadomości o edytorze grafiki Paint

Rozpoczynamy pracę z programem Paint. Program ten dostarczany jest wraz z pakietem Windows, dlatego też, zanim zdecydujemy się na zakup, dość często drogiego, profesjonalnego programu graficznego warto zapoznać się z programem Paint. Program ten służyć nam może zarówno do tworzenia grafiki bitmapowej jak i drobnej obróbki stworzonych wcześniej grafik (zdjęć, rysunków). Jest dobrym wstępem przygotowującym do pracy z bardziej zaawansowanymi programami graficznymi.     

Zobacz prezentację - podstawowe operacje w programie PAINT [plik PPS]

Uruchomienie programu

W najszybszy sposób program Paint możemy uruchomić za pomocą menu START -> Programy -> Akcesoria -> Paint

Okno programu Paint

Program Paint porównać możemy do domowego zbioru przyborów do malowania, czyli podstawowych narzędzi: ołówka, gumki, pędzla, linijki. Po uruchomieniu programu mamy do dyspozycji czystą kartkę formatu A4 na, której możemy rozpocząć pracę.
Górna część naszego ekranu to, jak w większości programów, menu w którym dostępna jest:

Oprócz wspomnianych pozycji, zauważysz zbiór narzędzi dostępnych w programie - Przybornik (lewa strona naszego ekranu) oraz zdefiniowane kolory podstawowe - Pasek kolorów (dół naszego ekranu)

 Zbiór dostępnych narzędzi w programie Paint  

 Wydaje mi się iż takich narzędzi jak gumka, ołówek, spray zwany aerograf, pędzel, lupa, prostokąt, elipsa, zaokrąglony prostokąt, linia, krzywa omawiać nie trzeba, ogólnie porównać je możemy do naszych biurkowych narzędzi. Godne uwagi są pozycje zaznaczania, wypełniania kolorem czy też tekst.

Widok "Przybornika":

Zaznaczanie

Otóż przy pomocy narzędzia 'Zaznaczanie' możemy zaznaczyć dowolną część naszego rysunku. Zaznaczenie może mieć kształt prostokąta (kwadratu), lub dowolny, określony przez nas (Zaznaczanie dowolnego kształtu postać Gwiazdy). Narzędzie to przydać się nam może w chwili gdy chcemy część naszego „dzieła” poprawić, wykasować lub też skopiować.

Wypełnianie kolorem

Pozycja Wypełnianie kolorem służy do zamalowywania części naszego obrazu (będą to elementy o zamkniętym kształcie) np. prostokąta, elipsy, kwadratu itp. Jak posługiwać się tym narzędziem? Otóż po jego wyborze musimy określić jeszcze kolor naszego wypełniania i następnie klikamy w środku elementów które chcemy wypełnić określonym kolorem.

Tekst

W chwili wyboru tej pozycji program Paint udostępnia nam pole tekstowe prostego edytora tekstu. Zaznaczamy obszar naszego obrazu i następnie w zaznaczonym obszarze umieścić możemy dowolny tekst wypisany z klawiatury. Pamiętać należy, iż w chwili opuszczenia naszego tekstu integruje, scala się on z obrazem i zaczyna stanowić jedną całość, wynikiem czego jakakolwiek modyfikacja staje się niemożliwa do zrealizowania.

Pole koloru

Menu kolorów dostępne jest, w dolnej części naszego ekranu. Lewa część tego menu to podgląd aktualnych ustawień - kolorów. Są tam dwa kwadraty nachodzące na siebie. Górny kwadracik to określenie koloru  naszego ołówka, pędzla, wypełnienia oraz obramowania naszych prostokątów, elips .... Dolny kwadracik to określenie koloru naszej kartki oraz automatycznego wypełniania prostokątów, elips itp. Pierwszy z omówionych kolorów wybieramy klikając lewym przyciskiem myszy, drugi - prawym.

Dodatkowe menu otwierające się w chwili wyboru poszczególnych narzędzi.

Otóż w chwili wyboru prostokąta, elipsy, wielokąta dostępne mamy, pod spodem, menu umożliwiające nam narysowanie "przezroczystego” elementu, elementu o różnych kolorach obramowania i wypełnienia oraz elementu o takim samym kolorze wypełnienia i obramowania.

Po wyborze "Sprayu" w dodatkowym menu określić możemy jego wielkość rozprysku.

Dodatkowe menu Pędzla pozwala nam określić rodzaj i wielkość pozostawionego kształtu przez to narzędzie na naszej kartce.

Podmenu Tekstu pozwala określić czy pole tekstowe ma mieć własne tło, czy ma być naniesione na już istniejące.

Jak się z czasem będziemy mogli przekonać, ciężkie jest narysowanie prostej linii w pionie, poziomie czy też pod kątem 45°. Pomocne okaże się wtedy naciśnięcie klawisza Shift w momencie rysowania wspomnianych linii.

Zapisywanie własnej pracy

W celu zapisania rezultatów naszej pracy musimy:

  1. Z menu 'Plik' wybrać
  2. pozycję 'Zapisz jako'
  3. W otwartym oknie dialogowym wpisujemy nazwę naszej pracy, określamy jakość
  4. naszego obrazka (Zapisz jako typ), poprzez wybór odpowiedniej liczby kolorów bitmapy.
  5. Określamy lokalizację naszej pracy (czyli miejsce w którym ma być zapisany plik - Zapisz w:)
  6. Kilkamy klawisz 'Zapisz'.

 Ćwiczenie nr 1

Narysuj 5 prostokątów tak, aby jeden nachodził na drugi. Części wspólne tych prostokątów wypełnij jednakowym kolorem, elementy pozostałe wg uznania. Wykorzystując narzędzie Tekst ponumeruj prostokąty. Za pomocą Ołówka podpisz swoją pracę.

 Ćwiczenie nr 2

Przy pomocy programu Paint stwórz reklamę wymyślonej firmy.

Ćwiczenie nr 3

Narysuj figury według podanego wzoru i widocznej zasady (nie kopiuj gotowych obrazków!).

Zobacz inne ćwiczenia z Paint'a


Pytania kontrolne:

1.   Do czego służy program Paint?

2.   Omów podstawowe narzędzia programu Paint.

3.   W jaki sposób zapisujemy utworzony obraz?